Niedocenione siemię lniane
Niedocenione siemię lniane

Często wystarczy jeden naturalny składnik, aby rozwiązać męczące nas problemy. Przy uciążliwych wzdęciach bądź zaparciach doskonale sprawdza się mielone ziarno siemienia lnianego.
Moda na zdrowe odżywianie sprawia, że coraz częściej wracamy do korzeni. Z chęcią sięgamy po produkty, które w naturalny sposób pomagają oczyścić i ustabilizować funkcje trawienne naszego organizmu. Czerpiemy korzyści ze znanych od lat, prostych sposobów, które działają w sposób łagodny lecz konkretnie ukierunkowany na niesprzyjającą nam dolegliwość. Jednym z tego typu produktów są nasiona lnu. Siemię lniane można coraz częściej spotkać na sklepowych półkach, aptekach, w restauracyjnych daniach. Sproszkowany len dodaje się do sałatek oraz zdrowego pieczywa. Dietetycy polecają go do śniadań – łyżeczka dodawana do płatków musli czy jogurtu, poprawia i reguluje pracę jelit. Szybkie i skuteczne działanie z jego strony zauważa się wtedy, gdy podany zostanie poprzez zalanie dwóch łyżeczek mielonych ziaren lnu gorącą wodą. Powstały kisiel można spożywać samodzielnie, bądź z dodatkiem mleka, syropu smakowego lub innych ulubionych dodatków. Pity na czczo intensywnie oddziałuje na jelita, oczyszczając je ze złogów i pozostałości resztek pokarmowych. Regularne spożywanie lnu korzystnie wpływa na stan skóry i kondycje włosów. Dzięki swoim właściwością odnajduje zastosowanie także w weterynarii – zaleca się go jako dodatek do pokarmu dla psów, które borykają się z problemami skórnymi, matową i wypadającą sierścią. Z siemienia wytwarza się również olej, jeden ze zdrowszych dostępnych na rynku. Spożywanie małej łyżeczki dziennie zapewnia zdrową pracę układu trawiennego i niweluje problemy z wypróżnianiem się. Należy pamiętać, aby wraz z wprowadzeniem do swojej diety lnu, powinno dbać się o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Dieta i efekt jo-jo
Dieta i efekt jo-jo

Czym jest efekt jo-jo i dlaczego mówienie o nim w kontekście diet jest błędem ?
Wiele osób, które marzą o tym by schudnąć, bo obecnie źle czuje się w swojej diecie decyduje się stosować wskazówki żywieniowe znalezione w kolorowych czasopismach, stronach Internetowych czy też od specjalistów, czyli dietetyków.
Ci, którym udało się schudnąć, a następnie bardzo szybko powrócili do swojej „normalnej” wagi zwróciło uwagę na to, że jest efekt tak zwany jo-jo. Czym jest ? Ano niczym innym jak powrotem do starej (wysokiej) wagi mimo szybkiej utraty kilogramów w czasie stosowania diety. Czy to naprawdę możliwe ? Nie. Otóż efekt jo-jo polega tylko i wyłącznie na tym, że osoba, która schudła jest z tego zadowolona i coraz częściej porzuca założenia diety i znowu zaczyna podjadać niezdrowe przekąski, takie jak chipsy, paluszki oraz dużo słodyczy. Początkowo są to niewielkie występki, ale z czasem zaczynają się zdarzać coraz częściej, stąd też waga wraca do stanu początkowego – przed dietą.
Zatem mówienie o efekcie jo-jo w kontekście jakiejkolwiek diety jest całkowitym głupstwem, ponieważ wynika on z powrotu do starych nawyków żywieniowych osób odchudzających się, a nie wynika z założeń diety.
Zrzucenie kilku kilogramów jest tak naprawdę znacznie cięższe aniżeli utrzymanie tego stanu. Popadnięcie w samozadowolenie może powodować zgubny powrót do przeszłości, czyli nawyków żywieniowych, które doprowadziły do takiej sytuacji. Oczywiście na jedno ciastko możemy sobie pozwolić, ale raczej powinniśmy zrobić wszystko co w naszej mocy by w momencie jak już schudniemy trzymać się od starych przyzwyczajeń jak najdalej – to pozwoli zachować nam formę oraz szczupłą sylwetkę.

Dyskusyjne kluby filmowe
Dyskusyjne kluby filmowe

Wiadomo, że jedni bardzo lubią samotne spędzanie czasu, a inni wolą towarzystwo ludzi. W dzisiejszych czasach bardzo częsta jest sytuacja, w której starsza osoba siedzi w swoim mieszkaniu samotnie i ogląda film w telewizji. W tym samym czasie piętro wyżej sąsiad ogląda ten sam film… Także nasza znajoma z klubu seniora robi dokładnie to samo. Jednak nie musi być tak, że wszyscy są z tego tak samo zadowoleni. Część osób czuje się w takiej sytuacji odizolowana, osamotniona. Dlaczego więc nie umówić się w kilka osób i nie obejrzeć tego filmu razem, przy herbacie i ciastkach?
Możemy się tak umówić ze znajomymi, jednak nie każdy ich ma. W takiej sytuacji dobrze jest dać ogłoszenie w gazecie, w Internecie albo w lokalnym klubie seniora. Możemy także skorzystać z tablicy ogłoszeń na lokalnym uniwersytecie trzeciego wieku, w bibliotece albo w urzędzie, naturalnie jeżeli jest to w takich miejscach dozwolone. Oczywiście, należy uważać na oszustów. Dlatego ważne jest, żeby spotkać się z daną osobą w neutralnym, bezpiecznym miejscu, zanim ją wpuścimy do domu.
Czasem interesujące i sympatyczne znajomości można zawrzeć choćby w kolejce do lekarza albo siedząc na ławce w parku dlaczego by nie wymienić się telefonami i nie umówić na taki seans filmowy w miłej atmosferze?
Zdarza się, że w lokalnych ośrodkach kulturalnych są organizowane wieczory filmowe. Czasem zdarza się to w kawiarniach, domach kultury czy czytelniach. Jeśli mamy kontakt z osobami zajmującymi się działalnością kulturalnooświatową w okolicy, możemy zaproponować coś takiego. Może jest więcej osób, które byłyby zainteresowane uczestniczeniem w takim wydarzeniu.

Zioła, które warto stosować zamiast leków
Zioła, które warto stosować zamiast leków

Chociaż obecnie istnieją preparaty na wszystko, czasami dobrze jest użyć sprawdzonych ziół.
Tak jest na przykład w przypadku lekkich przeziębień. Warto w takim przypadku zastosować rumianek – który działa antybakteryjnie oraz napar z lipy, który działa napotnie. Chociaż taka terapia może trwać nieco dłużej niż mocny środek z paracetamolem, to jednak często jest to zdrowsze rozwiązanie. Oczywiście w przypadku, gdy dolegliwości nasilają się, należy udać się do lekarza.
Innym zastosowaniem rumianku mogą być okłady na zmęczone oczy. Można do tego celu zastosować rumianek w torebkach. Do tego samego celu polecany jest również świetlik i zwykła czarna herbata. Dobrodziejstwo tych ziół można poczuć zwłaszcza w przypadku zapalenia spojówek, kiedy to letnie okłady, nawet z samej wody, przynoszą ulgę.
Wiele ziół stosuje się popularnie jako przyprawy i zapomina się o ich zdrowotnych właściwościach. Ziele majeranku, dodawane zwykle do potraw mięsnych, jako napar może zadziałać świetnie na zatkany nos. Z kolei zaparzony tymianek wspomaga koncentrację i jest polecany osobom, które się uczą. Mięta pieprzowa bardzo często jest aromatyczną ozdobą deserów, tymczasem krople żołądkowe, czyli nalewka z mięty na spirytusie, pozwalają pozbyć się niestrawności.
Należy pamiętać, że niektóre zioła mogą być używane tylko zewnętrznie. Tak jest w przypadku żywokostu i kory dębu, które są stosowane przy trudno gojących się ranach. Należy również pamiętać o tym, że nie każdy może stosować zioła – niektóre rośliny mogą uczulać, dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność przy podawaniu ich małym dzieciom.

Dlaczego warto być aktywnym
Dlaczego warto być aktywnym

Jeśli chcą Państwo być aktywni, warto się zastanowić, czy robią to Państwo dla siebie samych (np. dla zdrowia, przyjemności, rozwoju), dla innych (aby im pomóc, jak na przykład w przypadku wolontariatu lub angażowania się w coś razem z bliskimi lub sąsiadami, by nie czuli się samotnie), czy też tylko i wyłącznie z powodu presji psychicznej ze strony otoczenia. O ile te dwie pierwsze motywacje są bardzo dobre, o tyle aktywność wbrew sobie, podjęta tylko ze względu na lęk przed bycie źle ocenionym, nie zawsze się sprawdza. Czasem może podkopać naszą wiarę w siebie i sprawić, że nie będziemy mieli z tej aktywności żadnej satysfakcji.
Seniorzy czasami wmawiają sobie lub pozwalają sobie wmówić, że muszą „coś robić”, bo inaczej będą światu zbędni. Zdarza się, że uważają się za ciężar dla innych, zwłaszcza jeżeli mają problemy zdrowotne i nie mogą już sami wykonywać niektórych codziennych czynności. Inni starsi ludzie nie wierzą swoją wartość tylko dlatego, że już nie pracują. Poza tym kult młodości sprawia, że czasem myślą, że są mniej wartościowi niż osoby młodsze (na przykład z powodu mniejszej sprawności czy to fizycznej, czy intelektualnej, i tak dalej). W naszym świecie ceni się działanie, natomiast mniejszą wagę przywiązuje się do relaksu, refleksji, medytacji, bycia sobą, zabawy. Pamiętajmy, że starość to okres wypoczynku po latach pracy, opieki nad dziećmi, zajmowania się domem. Jest to wypoczynek w pełni zasłużony. Nie muszą Państwo nikomu udowadniać, że są Państwo potrzebni. Przez całe życie wnieśli Państwo bardzo wiele w życie innych teraz można wreszcie odpocząć i skorzystać z czasu wolnego.